مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 فروردین 1403
چکیده
هدف از مطالعه حاضر، واکاوی قیاسی شرکتهای دانشبنیان استان سیستان و بلوچستان و همچنین شناسایی زیرساختها و امکانات مورد نیاز برای راهاندازی تجارت الکترونیک در این نوع شرکتها است. لذا، نمونه مورد ...
بیشتر
هدف از مطالعه حاضر، واکاوی قیاسی شرکتهای دانشبنیان استان سیستان و بلوچستان و همچنین شناسایی زیرساختها و امکانات مورد نیاز برای راهاندازی تجارت الکترونیک در این نوع شرکتها است. لذا، نمونه مورد مطالعه، 162 نفر از اعضای شرکتهای دانشبنیان مستقل و مستقر در پارک علم و فناوری استان سیستان و بلوچستان بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده از دو گروه شرکتهای فعال در حوزع کشاورزی و غیرکشاورزی، انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی صوری آن توسط اساتید بخش ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه شیراز تأیید شد. به منظور بررسی پایایی پژوهش نیز یک مطالعه راهنما از نمونه 30 نفره خارج از نمونه اصلی شامل اعضای شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری استان فارس صورت گرفت. طبق یافتههای پژوهش، شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری نگرش مثبتتری نسبت به راهاندازی تجارت الکترونیک در مقایسه با شرکتهای دانشبنیان خارج از پارک داشتند. البته، این شرکتها نیاز به آموزشهای فنی و پشتیبانی را فاکتوری ضروری میدانستند. زنان کارآفرین عضو شرکتها از نظر خلاقیت، ریسکپذیری و بازاریابی دیجیتالی، وضعیت مطلوبتری نسبت به مردان همتای خود داشتند. طبق یافتههای تحلیل عاملی اکتشافی، زیرساختهای فنی-شبکهای، بالاترین درصد از میان دستههای امکانات لازم برای راهاندازی تجارت الکترونیک را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتیب زیرساختهای حمایتی-قانونی، آموزشی و فرهنگی ر رتبههای بعدی قرار گرفتند. در همین راستا، پیشنهاد میشود که متولیان امر در تجارت الکترونیک، به مسئله حفظ حریم خصوصی و اطلاعات شخصی افراد، توجه بیشتری داشته باشند.